torsdag 11 augusti 2016

Solfärger och lite mörkt

Renfana! Vackert. Nostalgi. Alla hade väl torkade renfana inne på 70-talet, eller var det bara i våra kvarter kanske? Stark i doften. Stark i färgen. Starka stjälkar. 

Jag plockade en stor bukett med mig hem. Det finns ju så mycket av dem. Repade av bladen och fyllde en femliterskastrull till bredden. Det fick koka ur i en timme. 

Sedan i med första omgången 100g ull. Finull lammull. Betat med alun. 


Så gult! Som saffran. Starkt och klart precis som renfanan själv. Andrabadet gav i det närmaste lika mycket färg. 


Däremot det tredje som fick ligga i blöt och svalna i färgbadet över natten blev ljusgult. Snyggt! 


Soligt och roligt. 

Sedan kokade jag blommorna. Fyllde femliterskastrullen och lät det koka ur i en timme. Ullen blev lika gul som efter bladen. Så jag hällde i lite järnvitriol och efterbetade ullen i 15 min. Kan man tänka! Från knallgul till mörkgrön. Lodenrocksgrönt! Ursnyggt och användbar färg. 


Mörkare grön än oliv. Ändå inte blågrön. Precis sådär grön som jag gillar. 200 g. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar