onsdag 13 november 2013

Oktober och novembers månadsmössa

Det har helt klart gått åt mycket tid till att flytta, men emellanåt har jag hittat tid och tåtat ihop både oktober och novembers månadsmössa. Så här kommer dem!! 


Oktobermössan är virkad i drops alpacka. Jag virkade ett lock med african flower och ett band längst ner. Sedan vek jag bandet så det blev en fåll. Mellan locket och bandet virkade jag stolpar i beige. Jag virkade in en kant med reflexgarn.


För att få en rak kant att virka stolparna mot gjorde jag kilar med stolpar mellan blommorna på locket och på bandet. Hela mönstret är efter eget huvud, påhittat så att säga. 



Novembermössan inspirerades av det gråa, disiga och regniga. Mössa och mössa förresten. Det är en luva och en halsduk i ett. 


Jag har använt drops alpacka boucle. Det gick nog nästan åt tre nystan, för jag ville att halsduken skulle bli lång. 


Det är bara räta maskor och stickor nr 7. Först gjorde jag halsduken på 30 maskor i lagom längd. Sedan vek jag den på mitten och utgick därifrån och plockade upp 30 maskor på ena kanten till luvan. När den var lagom lång maskade jag av och sydde ihop den. Plätt lätt!! 


1 kommentar: