onsdag 17 april 2013

Farstukvist twist, ros- kaprifol

Igår tog jag tag i ett projekt jag har funderat över länge. Vid farstukvisten har vi en kaprifol som vuxit över alla bredder. Jag har klippt in den men den blir ändå för stor. Den är i och för sig ljuvlig i doft och blomning men också rätt skräpig faktiskt.



Solen ligger på åt det hållet under dagen, så marken var tinad och grävbar. Bit för bit klippte jag ner den och grävde till slut upp roten. Kvar blev en enda hög av trassel.



Det fina med detta är ju faktiskt att min lilla ros, en New Dawn, både syns och får plats. Den rosen har jag dragit upp från stickling från mina föräldrars rosor. För någon vinter sedan när det var rejält kallt frös den ner och jag trodde den hade strukit med. Men den kom tillbaka med nya friska tag. Den kommer både att växa in i spaljen och i rosbågen som leder in i rosenträdgården.



Under kvällen drog vi fram tunnan och eldade upp riset. Tänk vilken tur man kan ha. Vinden låg på ut över åkern och när allt var klart kom tunga regndroppar.



2 kommentarer:

  1. Oj, vad fint det blev - vilken skillnad!
    Jag hoppas att våren är på gång nu. Här blåser det så mycket så att stalldörren blåste sönder inatt, det är ju också ett vårtecken om än ett lite jobbigt sådant...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hold da op en forandring, det er blevet rigtig fint...
    Her har solen skinnet fra en skyfri himmel hele dagen, så nu er der forår!
    Rigtig fin lørdag aften - mange hilsener OddStyle

    SvaraRadera