måndag 24 juni 2013

Lila

Nästan lika mycket som gult hittar jag lila i mina båda trädgårdar, hemma och i stugan. Sval eller kraftfull lila. Den kraftiga mörka lila hos klematis är svår att fånga. Den vill gärna dra sig åt blått på bild. 

Lila blommor på gräslöken. Jag har inte hjärta att klippa dem. Tycker de är fina som de är och gräslöken sprider sig gräsligt. Midsommarnlomster är också fin. Vild och otämjd färglägger den brett. 


Ja, lila rododendron. En klassiker. Precis sådan färg hade min farmor och farfar på sina rododendron. De står kvar ännu. Höga, höga som väggar runt deras trädgård som kusinen numera pysslar om. 


Trädgårdsnattviol med ljus ljusa blommor som tar över efter syrenen vad gäller doftspridare. I alla fall under kvällarna. Sist men inte minst, klematis. Vanlig enkel klematis från mataffären. Inget sortnamn eller annat märkvärdigt. Bara stora mörklila blommor och det blir många. 

3 kommentarer:

  1. Vilken underbar trädgård du verkar ha`!!!!

    SvaraRadera
  2. Härligt det är med växter! ... snyft, jag ska snart lämna mina.. inte utan att jag kommer att sakna dem!
    En del färger är svåra att få rätt återgivning på... rött också, jag har försökt fota en vinröd sjal här på morgonen men det vill sig inte riktigt.
    Var har du planterat gräslöken när den vill sprida sig så? Mina sprider sig inte alls fast jag vill.
    Trädgårdsnattviol är en av de goaste dofterna jag vet. Den har jag inte men jag ska absolut skaffa en till nästa trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräslöken står bredvid växthuset. Varje år köper jag tonvis (i alla fall känns det så) med kogödsel som jag lägger i samtliga rabatter. Kan vara det kanske?

      Radera