söndag 24 juli 2016

Sommarens färger


Jag har hört att vassvippekok ska ge en snygg grön färg. Såklart ville jag prova. Plockade en kasse vippor som växte vid Vänerns strand. I affären hittade jag inte alun att beta ullen med så jag provade med salpeter. Ungefär 1/2 msk till 100 g finull lammull. Efter en stund började det se lite grönaktigt ut. Då fick jag ett infall och hällde i ca 1 msk citronsyra. 
Här blev resultatet! 


Ett hallonrött bad! Inte alls vad jag väntat mig. Nåväl. Efter 2 timmar på spisen och ha fått svalna i badet över natten blev det en varm gammelrosa färg. 

Medan det rosa svalnade gick jag på nästa omgång vippor. Även nu 100 g vassvippor som fick koka ur i en timme. Ullen betades på samma sätt. Den här gången höll jag fingrarna i styr och lät badet vara. Inget extra. Igårkväll såg det olivgrönt ut och idag efter att ha svalnat i badet har en underbar nougatbrun färg kommit fram. Så fantastiskt! 


Är utomordentligt skitnöjd! Rent ut sagt. 

100 g av vardera färg. Ska karda den och spinna långdrag till ett luftigt och mjukt garn. 

Och nu har jag beställt alun. Vassvippor finns gott om ännu. På't igen bara så kanske jag får min gröna färg tillslut och är några erfarenheter rikare. Win win! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar