fredag 10 februari 2012

Funderingar

Idag blir det inte mycket gjort hemma hos mig. Sedan jag vaknade efter nattarbetet har jag suttit vid mitt köksfönster, nära burspråket och tittat ut över de övervintrande kryddorna och vidare bort mot rosorna. Sitter man väldigt nära burspråket får man nästan känslan av att vara ute. I alla fall lite grann. Funderar. Att jobba som sjuksköterska är mångfacetterat. Jobba på natten, i hemmen, ansvar, kunskap, tillit och samarbete mellan kollegor. Tillit till sig själv, fingertoppskänsla, rätt avvägning. Tillit mellan sjuksköterska och patient. Att vårda i hemmet, min arbetsplats, en annan människas hem. Det krävs ett särskilt förhållningssätt. Vi "äger" aldrig miljön som på ett sjukhus. Vi rättar oss och anpassar oss. Hittar tillfälliga lösningar de gånger det krånglar. Man är ensam om beslut och väldigt mycket mer beroende av varandra. Vi som jobbar. En patrullbil. Vi utför "SOL-åtgärder" och avancerad sjukvård om vart annat. För vissa är vi änglar och hos andra blir vi utskällda. Vi pulsar genom snö, kör genom dimma och på oplogade vägar, vi skrattar, är förstående, inkännande, tröstar, kramar om och håller distans. Hemsjukvård, ett fantastiskt arbete.
Flyttar mig lite närmare burspråket och kikar ut. Det skymmer. Rosorna har bladen kvar trots kylan utanför. Gatlyktorna har tänts, det närmar sig kväll men i natt är jag ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar