fredag 13 juli 2012

Rosbåge

I vintras blåste min ena rosbåge sönder och för ett tag sedan blåste den andra ner den med. Den sista bågen fick maken stagat upp så att den tillfälligt håller så länge honungsrosen blommar. Men rosorna i den första bågen har ännu inte börjat att blomma. De har stått på svaj hela sommaren lång och fått ett ganska annorlunda växtsätt. Innan den nu börjar blomma tänkte jag: 
-Hur svårt kan det va, att bygga en rosbåge själv? 
Så jag satte igång.


När jag sågade använde jag mig av en vanlig gammal hederlig fogsvans? tror att den heter så. Mitt annars självklara element att röra mig inom är ju det textila så ja, jag mätte med måttband. Det går lika bra som tumstock och är inte alls lika krånglig att vika fram och tillbaka och så går den sönder på slutet i alla fall. 


Till hjälp och stöd när jag skulle skruva ihop det hela fick användas två trädgårdsstolar. Man tar det man har...


Jag blir nog aldrig aktuell för något pris i arkitektur och hade en snickare vart med mig hade han tvått sina händer och slitit sitt hår, men den står på plats min egenhändigt byggda rosbåge. 


Mina rosor kommer att slå ut om någon vecka och vara ljuvligt ljusrosa och många i små klasar och de kommer att synas för de har ett stöd de kan luta sig mot. 

Fortsatt trevlig dag allesammans! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar