fredag 18 januari 2013

Prillig, sprakande halsdukskrage

Jag gjorde ett fynd! I en garnlåda, för 10 kr hittade jag ett nystan mohairgarn från svarta fåret. Det är fullt av färg! Glada starka färger som en palett från 80-talet. Med bara ett enda nystan kunde man ju inte förvänta sig så mycket. Det vändes och vreds på garnet, kändes och klämdes. Hm och hmmmm... Till slut hittade jag en slags mormorsruta med blomma i mitten. Den var avsedd att användas i en sjal, men med detta garnet fanns det inga planer på att det kunde räcka, men en halsduk! I blommiga mormorsrutor. Så fick det bli och så blev det. Mönstret på rutan har jag hittat på Garnstudio.



 På baksidan har jag virkat en sleif att trä in ena änden i för att få den att fästa. Den blev nåvars inte så lång. Men den blev glad. Vårigt, ärtigt, piggt och fräscht. Och blommigt, för all del!

1 kommentar:

  1. Smart ide och bra att det gick att få en sån fin halsduk av ett enda nystan. Lite som en spetskrage blev det också! / Annika

    SvaraRadera