torsdag 18 juli 2013

Kardvädd


Idag sitter jag på altanen och funderar över kardvädd. Blommorna lär ha använts av textilindustrin för att rugga upp yllefiltar med. 


Jo, de är taggiga, men smulas de inte sönder, torkade blommor?  Det kan inte ha vart särskilt effektivt. Man lär också ha samlat in regnvattnet som legat i bladvecken och använt mot vårtor? Även där känner jag spontant en viss skepsis. Men vem vet? Kan tron försätta berg? Och kan regnvatten från kardväddens blad bota vårtor? Troligen inte. Men det är en snygg och ståtlig tvååring ändå. 



Jag tar ett smultron och släpper tankarna på kardvädd och vårtor och semesterslappar lite till. 

1 kommentar:

  1. aha är kardvädden tvåårig, det visste jag inte. Den är läcker, jag har tänkt sätta sån men aldrig kommit till skott.

    SvaraRadera