söndag 16 februari 2014

Pippisockor

Jag har stickat till mina små syskonbarn. Eller små och små, men syskonbarn.  Pippisockar blev det i alla fall. 



Har inte följt något mönster så jag hoppas att de passar. Men fotstorleken har jag tjuvkikat på en banderoll från Järbos raggi. De vita i storlek 30 och de blå i storlek 33. 



Innan foten börjar stickade jag tio varv resår för att de skulle bli följsamma. De vita sockorna, fick lite längre skaft. Kan hända att hon vill att de sticker upp över gummistövelskaftet? Vet inte, men så blev det i alla fall.



Garnet jag har använt heter Ragg Soft. Det är en blandning av ull, nylon och akryl. 

Till båda sockarna la jag upp 40 maskor på strumpstickor nr 4.

Fem varv med resår fick starta sockan. 

På den vita sockan med längre skaft stickade jag tio vita varv efter resåren och därefter mönstret. På de blå sockorna började jag med mönstret efter bara ett varv med bottenfärgen. 

Mönstret var så enkelt som varannan färg i två varv och därefter motsatt färg över varandra i ytterligare två varv. 


De vita sockorna fick alltså fyra vita partier på skaftet och de blå fick tre blå partier varav det sista avslutades med tio varv resår som sagt. 

Hälkappan stickade jag över den första-och fjärdestickan i 14 varv. Jag började och avslutade varje varv med räta. Det blir lättare att plocka upp maskor sedan om man gör så, tycker jag. Finns säkert åsikter om det. 

Hälen stickade jag från sticka ett: 
•Tre räta, två tillsammans i bakre maskbågen, en räta, vänd. 
•Lyft första maskan, sticka aviga tillbaka fyra maskor, tre aviga maskor på fjärdestickan, två aviga maskor tillsammans, en avig, vänd. 
•Lyft första maskan, fyra räta maskor tillbaka till mitt bak på hälen, sticka fyra räta maskor på förstastickan, två tillsammans i bakre maskbågen, en räta, vänd. 
•Lyft första maskan, sticka avigt tillbaka mot mitt bak på hälen, fyra aviga maskor på fjärdestickan, två aviga maskor tillsammans, en avig, vänd. 
•Fortsätt enligt samma princip till alla maskor är minskade. Sticka räta tillbaka till mitten. 

När hälen är färdigminskad finns sju maskor på första och fjärde Stickan. Plocka nu upp sju maskor efter hälkappans kant. Första och fjärdestickan har då fjorton maskor och andra och tredjestickan har tio maskor vardera. 

Sticka ett varv med räta. Därefter minskas vart annat varv med två maskor tillsammans i främre maskbågen på förstastickan och två maskor tillsammans i bakre maskbågen på fjärdestickan tills det finns åtta maskor kvar på första- och fjärdestickan. 

Fördela dem jämnt på de fyra stickorna så att det finns nio maskor på vardera sticka. 

De vita sockorna stickade jag fyra varv vitt efter minskningarna innan jag stickade mönstret. Det fick räcka med en mönsterdel på foten. Därefter tio vita varv innan jag bytte färg och började avmaska för tån. 

På de blå sockorna började jag med mönstret direkt efter minskningarna. Tio varv blått och en mönsterdel till. Sedan började jag med minskningarna vid tån. 

Raggsockstår minskar jag i stort sett alltid efter samma princip. Varannat varv minskning enl följande:
•Förstastickan och tredjestickan: sticka till det återstår tre maskor, två maskor tillsammans i främre maskbågen, en räta. 
•Andrasträckan och fjärdestickan: sticka en räta, två tillsammans i bakre maskbågen
Minskning vart annat varv till hälften av maskorna är minskade. Därefter på varje varv till tre maskor per sticka återstår. Klipp av tråden och dra igenom de återstående maskorna. Fäst tråden på insidan av sockan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar