lördag 31 maj 2014

Ulläventyr

Jag har råkat ha turen att få sex säckar ull och en spinnrock. Nu i helgen ska jag försöka få tvättat så mycket som möjligt av ullen men det tar lite tid. Den ska sorteras och plockas bort skräp från. 


Sedan ska den tvättas. Jag har en stor balja i zink där ullen får bada i såpavatten. Den är både fet och smutsig. Man kan inte ha för mycket åt gången. 


Efter några bad har den fått ligga på tork. Studsmattan är en väldans bra torkställning. 


Det mesta av ullen jag tvättade idag hann att torka. Ullen från det första fåret jag tvättade skiftade i tre färger. Vitt längst in, grått och längst ut bruna toppar. Det grå syns inte så bra på bilden. 


Spännande att se hur det blir när man kardat och spinner. 
En sista bild på min spinnrock. Den står kvar under takåsarna och väntar. 


En riktigt häftig manick! 

1 kommentar: