fredag 3 augusti 2012

Virkade armband och ett virkat halsband

Så här under sommaren får det bli lite lättare att göra. Jag har virkat några armband och ett halsband. Armbanden fungerar att ha till hösten medan halsbandet är glassigt somrigt. 

Det dimgrå översta armbandet är virkat i ett tunt mjukt yllegarn. Jag virkade luftmaskbågar som jag gjorde fastmaskor om. Pärlorna liknar morgondaggen.

Det mörkgå armbandet är även det virkat med luftmaskbågar. Första rundeln fyllde jag helt med fastmaskor och slöt den med en smygmaska. Sedan virkade jag en ny luftmaskbåge men fyllde bara hälften med fasta maskor. Därifrån en ny luftmaskbåge och så fortsatte jag till önskad längd. Därefter virkade jag med fasta maskor tillbaka så att de halvt fyllda luftmaskbågarna nu blev helt fyllda. Låter hur krångligt som helst, men det är busenkelt! Lovar!

Det nedersta armbandet är virkat med fasta maskor och stolpar till önskad längd. När det är tillräckligt långt virkade jag runt det med en fast maska i varje varv.  


Halsbandet är gjort i ett ljuslila bomullsgarn och känns riktigt somrigt. Tänker på glass när jag ser den färgen. Kanske att använda till en helvit klänning?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar