fredag 3 augusti 2012

Ljuvlig blom

En del blommor har vissnat ut och ser lite halvtråkiga ut nu där de står och väntar på att fröna ska mogna och kunna släppas iväg. Digitalisen är ett exempel på detta. Den som för några veckor sedan var alldeles ljuvlig är nu bara spretig. Men jag låter den vara. Får vila ögonen på annat i stället. 


Rosen Rosenholm blommar fint nu i sin nya båge. Den kommer växa till sig till nästa sommar nu när den har någonstans att ta vägen. Så är det ofta med trädgård. Nästa år... Men att drömma, fundera och filura är ju en stor del av tjusningen. 


Anisisop! Som ett utropstecken! Nästan i samma lila som mitt virkade halsband. Den har blivit riktigt lyckad i örtagården. En av de plantor som vuxit till sig bäst. Vet inte vad det beror på men växternai örtagården har varit tröga i starten. De kanske bara behöver tid att etablera sig och kommer med kraft till nästa år. Det är bara att vänta och se. Nästa år....


Den här astillben förvånade mig med sin växtkraft. Det blir till att planera om i rabatten. Bakom växer det en  rosa rugosa, en lite mindre astillbe, två sorters kärleksört och randgräs. Vill man se dem får man ställa sig nära rabattkanten och kika över denna skönhet. Milk and honey, heter den förresten, bara namnet antyder aningens divighet och hon gör skäl för namnet. 

1 kommentar:

  1. Vilken vacker astillben! I min trädgård har jag också halvvissna blommor med frökapslar fyllda med frön. Men bara tanken på att det ev blir nya plantor till nästa år gör att man låter dom få vara ifred! / Annika

    SvaraRadera