tisdag 29 maj 2012

Trädgårdsbilder

Nu är det vackert ute. Det blommar och grönskar i var vrå. Mina rosor har små blomknoppar och åh vad jag väntar på dem! Men det är ju så med trädgårdslivet, att man får ge sig till tåls. Allt kan inte blomma samtidigt och det vill man egentligen inte heller. 


Framför köksfönstret är rabatten just nu lila. Lila och vit egentligen. Längre hitåt växer ett vitt löjtnantshjärta som breder ut sig. Rosen som skymtar bara lite i höger överkant är en Gipsy boy. Den står där för andra året och har nu fullt av knopp. Den blir lite purpur i färgen. Aklejorna blir gammelrosa. Mina småplantor med  vallmon Patsys plum åt tyvärr de attans sniglarna upp. Ja ja, det är väl bara att gå vidare i livet.


Under plommonträdet växer myskmadran frodigt. Den är fantastisk till att breda ut sig och fylla upp. Ormbunkarna är också en favorit i att skapa det där lummiga men ändå enkla. Väntar nu på att de vita dubbla aklejorna ska slå ut. De växer lite längre bort i denna rabatt.  


I en annan del av trädgården har jag mina rosa förgätmigej. De sådde jag för några år sedan. Det har slunkit in vilda plantor med den vanliga blå förgätmigej, men det gör inget. Det är fint när de blandar sig tycker jag. på bilden syns även lite grann av min japanska flikbladiga blodlönn. Den har blivit ganska bred numera, men växer inte så mycket på höjden. 

Ha  en fortsatt trevlig dag allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar